Σελίδα 1 από 1

ΟΔΗΓΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΡΟΣ 3

Δημοσιεύτηκε: Παρ Μαρ 08, 2019 3:32 pm
από skior
ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΑΜΟΙΒΩΝ

Για τον τρόπο υπολογισμού της πρόσθετης αμοιβής λαμβάνονται υπόψη τα εξής:

Α) ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΠΡΟΣΘΕΤΗΣ ΑΜΟΙΒΗΣ

• Άρθρο 24 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΝΟΜΟΣ 4386/2016
Ρυθμίσεις για τους ερευνητικούς και τεχνολογικούς φορείς και τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας των ερευνητικών και τεχνολογικών φορέων και των Α.Ε.Ι.
1. To άρθρο 93 του ν. 4310/2014 αντικαθίσταται ως εξής:
9…….γ. Οι ερευνητικοί και τεχνολογικοί φορείς του άρθρου 13α του ν. 4310/2014 και οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας αυτών, οι Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας των Α.Ε.Ι., τα Ειδικά Νομικά Πρόσωπα (Εταιρείες) για την Αξιοποίηση και Διαχείριση της Περιουσίας των Α.Ε.Ι. που ιδρύθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 7 του άρθρου 41 του ν. 2413/1996 και τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (Ε.Π.Ι.) που ιδρύθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 17 του ν. 2083/1992 δύνανται να καταβάλλουν αμοιβές για την πρόσθετη απασχόληση ή και αμοιβή αποδοτικότητας σε εργαζόμενους ή/και απασχολούμενους με οποιαδήποτε σχέση (εργασίας, έργου ή εντολής) στους ως άνω φορείς, εφόσον υπάρχει σχετική απόφαση της Επιτροπής Ερευνών του οικείου ΕΛΚΕ Α.Ε.Ι. ή του Δ.Σ. του ερευνητικού ή τεχνολογικού φορέα και εφόσον τηρούνται τα προβλεπόμενα όρια αμοιβών της παραγράφου 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015.
• Η παρ. 2 του άρθρου 135 του ν. 4472/2017 (Α΄ 74)
2. Αμοιβή αποδοτικότητας για τους Ερευνητές, τους Ειδικούς Λειτουργικούς Επιστήμονες και τις άλλες κατηγορίες προσωπικού από τη Διοίκηση του Ερευνητικού Κέντρου ή αυτοτελούς Ερευνητικού Ινστιτούτου, του Κ.Ε.Τ.ΕΘ.Α. ή της Ε.Ε.Α.Ε., με βάση τα ποσά των κονδυλίων που εισέρευσαν κατά τα παρελθόντα τρία έτη στον ερευνητικό φορέα από προγράμματα ή έργα χρηματοδοτούμενα αποκλειστικά από ευρωπαϊκούς ή διεθνείς πόρους ή από πλεονάσματα που προέρχονται από πωλήσεις προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών, η οποία καταβάλλεται εφάπαξ σε ετήσια βάση. Το ύψος της εν λόγω αμοιβής δεν μπορεί να ξεπερνά το σύνολο των τακτικών αποδοχών ενός μηνός και υπολογίζεται με κυμαινόμενο συντελεστή έως εκατό τοις εκατό (100%) επί του συνόλου των τακτικών αποδοχών του ίδιου μήνα. Με κοινή απόφαση του Υπουργών Οικονομικών και του κατά περίπτωση εποπτεύοντος Υπουργού μπορεί να ρυθμίζεται η χορήγηση της πιο πάνω αμοιβής αποδοτικότητας σε Διευθυντές ερευνητικών κέντρων και ινστιτούτων αυτών και αυτοτελών ερευνητικών ινστιτούτων, καθώς και στη Διοίκηση της Ε.Ε.Α.Ε.
• Παρ.16 Άρθρο 69 ΝΟΜΟΣ 4485/2017
16. Η παρ. 3 του άρθρου 135 του ν. 4472/2017 (Α΄ 74) αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος και εφεξής, πέραν των παροχών και αποζημιώσεων του άρθρου αυτού δεν δικαιολογείται η χορήγηση άλλων μισθολογικών παροχών, με οποιαδήποτε ονομασία, πλην της αμοιβής από συγγραφικά δικαιώματα, από δικαιώματα διανοητικής ιδιοκτησίας και από παροχή εκπαιδευτικού έργου, από συμμετοχή σε επιτροπές ή επιστημονικά ή διοικητικά συμβούλια του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ή σε Διοικούσες Επιτροπές Α.Ε.Ι. και από τη συμμετοχή με οποιαδήποτε ιδιότητα σε εταιρείες τεχνολογικής βάσης έντασης γνώσης και πλην της πρόσθετης αμοιβής για εκτέλεση χρηματοδοτούμενων ερευνητικών και λοιπών προγραμμάτων.».
• Υπουργική Απόφαση Συστήματος Διαχείρισης 81986/ΕΥΘΥ712/31.07.2015
Άρθρο 12
Δαπάνες για αμοιβές προσωπικού
8. Οι δαπάνες για αμοιβές του προσωπικού που απασχολείται στην πράξη υπολογίζονται κατά κανόνα, με βάση το συνολικό πραγματικό χρόνο απασχόλησης του προσωπικού στην πράξη και το μικτό ωριαίο κόστος απασχόλησης του προσωπικού αυτού για το δικαιούχο. Το μικτό ωριαίο κόστος απασχόλησης υπολογίζεται ως το πηλίκο του τελευταίου τεκμηριωμένου ετήσιου μικτού κόστους απασχόλησης, όπως αυτό ορίζεται από την κείμενη νομοθεσία, και του αριθμού των 1720 παραγωγικών ωρών

16. Δαπάνες για αμοιβές φυσικών προσώπων, ανεξάρτητα από τη σχέση τους με το δικαιούχο, τα οποία είτε συμμετέχουν σε επιτροπές, ομάδες εργασίας κ.λπ. για την υλοποίηση πράξεων, είτε υλοποιούν αυτόνομα προκαθορισμένο έργο με κατ’ αποκοπή αμοιβή στο πλαίσιο πράξης ,οι οποίες προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις ή συνιστώνται και συγκροτούνται με διοικητικές ή κανονιστικές πράξεις και λειτουργούν εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας είναι επιλέξιμες.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω πρέπει να γίνει η διάκριση σε:
1) την πρόσθετη αμοιβή που δίνεται λόγω συμμετοχής σε ερευνητικό πρόγραμμα
2) την πρόσθετη αμοιβή που ορίζεται ως αμοιβή αποδοτικότητας
3) ως προς την πηγή χρηματοδότησης ειδικότερα για προγράμματα που χρηματοδοτούνται
α) μέσω ΠΔΕ και για εκείνα που είναι
β) 100% χρηματοδοτούμενα είτε από ΕΕ είτε από ιδιωτικούς και ιδίους πόρους
4) ως προς τον τρόπο υπολογισμού
α) ωριαίο κόστος απασχόλησης (time sheet)
β) προκαθορισμένο έργο κατ’ αποκοπή.

Στην πρώτη περίπτωση υφίσταται επίσης η διάκριση μεταξύ ερευνητικού προσωπικού και μη ερευνητικού προσωπικού λόγω της πηγής χρηματοδότησης. Αναφορικά στη συμμετοχή του ερευνητικού προσωπικού στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, αυτή μεταφράζεται σε πρόσθετη αμοιβή πρόσθετης απασχόλησης, η οποία αναφέρεται και σε διακριτό κομμάτι στο φύλλο χρονοχρέωσης ως πρόσθετος χρόνος απασχόλησης (πέρα από το 4-ωρο), με ανώτατο μηνιαίας αμοιβής 4.631€ (τακτική μισθοδοσία + πρόσθετη αμοιβή από συγχρηματοδοτούμενο έργο). Επιπρόσθετα, για την περίπτωση συμμετοχής μη ερευνητικού προσωπικού σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από ΠΔΕ με την ισχύουσα νομοθεσία, αυτή μπορεί να είναι εφικτή μόνο ως υπερωρία σύμφωνα με το Ν4354/2015 και καθορίζονται στο Αρθ. 12 παρ 8, 14, 15, της ΥΠΑΣΥΔ , ορίζοντας το μέγιστο χρόνο απασχόλησης στην πράξη σε 8 ώρες ημερησίως συν τις νόμιμες υπερωρίες (για το προσωπικό που αμείβεται με το μισθολόγιο του Ν4354/2015 ανώτατο όριο 120 ώρες το εξάμηνο ανά υπάλληλο εφόσον έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ ο αριθμός των υπαλλήλων που το δικαιούνται το ποσό κλπ.) ή ως κατ’ αποκοπή αμοιβή σύμφωνα με το Αρ. 12 παρ. 16 της ΥΠΑΣΥΔ.

Στην περίπτωση που η συμμετοχή είναι σε προγράμματα Horizon 2020 (100% χρηματοδότηση ΕΕ) ή αντίστοιχα σε άλλα προγράμματα χρηματοδοτούμενα 100% από ΕΕ ή άλλους φορείς και δεν υπάρχει περιορισμός ως προς την απασχόληση του προσωπικού (ερευνητικού και μη) με συγκεκριμένο τρόπο, τότε οι πρόσθετες αμοιβές δύναται να μην αντιστοιχούν σε χρόνο απασχόλησης αποτυπωμένο στα φύλλα χρονοχρέωσης, αλλά ως αμοιβή σε συμμετοχή σε προγράμματα, η οποία θα δίνεται μέσω εσωτερικού προγράμματος με ανώτατο όριο το 100% της τακτικής τους μισθοδοσίας. Η αποτύπωση στο πρόγραμμα είναι ως αποζημίωση του φορέα. Σύμφωνα με τα παραπάνω οι πρόσθετες αμοιβές μπορούν να δοθούν με βάση την ισχύουσα σα εγκύκλιο του ΔΣ. (20011/5095/7.7.2016) και την απόφαση του ΔΣ 104….. όπως έχει συμπληρωθεί και ισχύει.
Για τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από ιδιωτικούς και ιδίους πόρους ισχύει για όλο το προσωπικό τα αναγραφόμενα στην εγκύκλιο του ΔΣ (20011/5095/7.7.2016) και η απόφαση ΔΣ 104…
Στην δεύτερη περίπτωση αναφορικά με την αμοιβή αποδοτικότητας αυτή, πρόκειται να αντιστοιχεί μέγιστα σε ένα μηνιαίο μισθό για όλο το χρόνο, για όλο το προσωπικό με πηγή χρηματοδότησης τα περιουσιακά διαθέσιμα του φορέα, εφόσον αυτά επαρκούν.

Β) ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΕΤΗΣΙΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΩΝ ΩΡΩΝ, ΓΙΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΒΑΣΗ ΧΡΟΝΟΧΡΕΩΣΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΩΡΑΙΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ
Η συγκεκριμένη εισήγηση αφορά στην πρόταση του ΕΛ.ΚΕ. για τον καθορισμό της χρονοχρέωσης του ερευνητικού και μη ερευνητικού προσωπικού στα ερευνητικά προγράμματα που διαχειρίζεται ο φορέας.
Έχοντας υπόψη:
Τον Ν. 4472/2017 περί νέου μισθολογίου Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις, άρθρο 135.
Τον Ν. 3979/2011 άρθρο 41 περί του χρόνου απασχόλησης των μονίμων υπαλλήλων και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των υπηρεσιών του Δημοσίου.
Την Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 81986/ευθυ712 " Εθνικοί Κανόνες Επιλεξιμότητας δαπανών για τα προγράμματα ΕΣΠΑ 2014-2020 Έλεγχοι νομιμότητας δημοσίων συμβάσεων συγχρηματοδοτούμενων πράξεων ΕΣΠΑ 2014-2020, από Αρχές Διαχείρισης και Ενδιάμεσους Φορείς- Διαδικασία Ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων αξιολόγησης πράξεων"
Το Αριθμ. 300488/ΥΔ1244 Σύστημα διαχείρισης και ελέγχου των προγραμμάτων συνεργασίας του στόχου «ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΔΑΦΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ».
Το Annotated Grant Agreement του προγράμματος HORIZON 2020, αναφορικά με τον υπολογισμό των ετήσιων παραγωγικών ωρών
Το N 4485/2017
To N. 4386/2016
Το Ν. 4310/2014
Το Ν. 4452/2018

Ορίζεται ως ετήσιος παραγωγικός χρόνος οι 1720 ώρες με ισοδύναμο απασχόλησης για τις δύο κατηγορίες του προσωπικού που διακρίνονται σε ερευνητικό και μη ερευνητικό προσωπικό. Η διαφοροποίηση μεταξύ των συμβατικών ωρών και της εργασίας πλήρους απασχόλησης αντιμετωπίζεται με τη χρήση του Ισοδύναμου Πλήρους Απασχόλησης (ΙΠΑ), που ορίζεται ως το πηλίκο των συμβατικών ετήσιων ωρών εργασίας δια 1720.

Ο τρόπος υπολογισμού αναλύεται στον ακόλουθο πίνακα.
Σύνολο ημερών ανά έτος 365
Σαββατοκύριακα -104 52 εβδομάδες*2 ημέρες
Άδειες -25
Επίσημες Αργίες -12
Ασθένειες/Εκπαίδευση -9
Παραγωγικές ημέρες το χρόνο 215 365-104-25-12-9
Παραγωγικές ώρες ανά έτος 1720 215 ημέρες*8 ώρες
Παραγωγικές ώρες ανά εβδομάδα 40
5 (εργάσιμες)*8 ώρες
Παραγωγικές ώρες ανά ημέρα 8

Κατηγορίες Προσωπικού Ερευνητικό Προσωπικό ( Ερευνητές+ Ε.ΛΕ.) Μη ερευνητικό προσωπικό ( Επιστημονικό , Τεχνικό)
Ετήσιες παραγωγικές ώρες 1720 1720
Ισοδύναμο Πλήρους Απασχόλησης ( ΙΠΑ) 0,5 *1/0,8/0,5
Ετήσιες παραγωγικές ώρες/ κατηγορία 860 1720/1376/860

*Δεν υπάρχει σχετική νομοθεσία να υποστηρίζει την διάκριση του παραγωγικού χρόνου για το υπόλοιπο προσωπικό όπως τους ερευνητές προς το παρόν. Θα πρέπει όμως να υποστηριχθεί το γεγονός ότι από στατιστικά στοιχεία που έχουμε που πηγάζουν από δυο τουλάχιστον προγραμματικές περιόδους ( FP7, ΕΣΠΑ2007-2013) η ενεργή συμμετοχή ατόμων με υψηλά επιστημονικά προσόντα χωρίς απαραίτητα να είναι ερευνητές είναι δεδομένη και χωρίς την δική τους συμμετοχή η υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη. Για να μπορέσει να αποτυπωθεί ουσιαστικά ως άμεση δαπάνη αυτή η συμμετοχή πρέπει να υπάρξει διάκριση και στον παραγωγικό χρόνο των ατόμων αυτών, η οποία θα διαβαθμίζεται ανάλογα με την ενεργή συμμετοχή σε προγράμματα, για παράδειγμα μπορεί να αρχίζει από 0,8ΙΠΑ (20% χρόνου διαθέσιμου) και να καταλήγει σε 0,5 ΙΠΑ.
Ειδικά στην περίπτωση όπου μέλος του επιστημονικού προσωπικού είναι ΕΥ σε ένα έργο και έχει συμμετοχή σε τουλάχιστον 3 διαφορετικά προγράμματα που απαιτούν παρακολούθηση με φύλλα χρονοχρέωσης το ισοδύναμο σε α/μ προτείνεται να εξισωθεί με το αντίστοιχο του ερευνητικού προσωπικού. (0,5)
Το διοικητικό προσωπικό δεν είναι δυνατόν να δηλωθεί ως άμεση δαπάνη σε προγράμματα με φύλλα χρονοχρέωσης καθώς συνυπολογίζεται στο ποσό του έμμεσου κόστους.

Υπολογισμός ωριαίου κόστους ( Hourly cost)
Ο υπολογισμός του ωριαίου κόστους γίνεται με βάση την παρακάτω μαθηματική σχέση:
Ωριαίο Κόστος = Σύνολο ετήσιας τακτικής μισθοδοσίας (τελευταίο κλεισμένο οικονομικά έτος) συμπεριλαμβανομένων εργοδοτικών εισφορών / Ετήσιες παραγωγικές ώρες * ΙΠΑ, όπου το ισοδύναμο σε ανθρωπομήνα είναι για την πρώτη ομάδα 0,5 ενώ για την δεύτερη το 1/0,8/0,5. Επισημαίνουμε ότι και στις δυο περιπτώσεις οι ώρες σε μηνιαία βάση που καθορίζουν τον ανθρωπομήνα είναι 143,33 ώρες.
Ο παραπάνω υπολογισμός για το ωριαίο κόστος βρίσκει εφαρμογή πλέον για όλα τα έργα που χρηματοδοτούνται στα πλαίσια των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ( ΕΣΠΑ 2014-2020, iNTERREG, MED EOX) καθώς και σε όλα τα ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά προγράμματα στα πλαίσια του HORIZON 2020 για το ερευνητικό προσωπικό.
Για όσα ανταγωνιστικά προγράμματα απαιτείται διαφορετικός τρόπος υπολογισμού ( Life projects, DG ENVIRONMENT, FP7) με βάση τον οδηγό χρηματοδότησης ακολουθείται το μοντέλο της πραγματικής απεικόνισης κόστους ( Actual Cost), και η παραπάνω μαθηματική σχέση τροποποιείται ως εξής
Ωριαίο Κόστος = Σύνολο ετήσιας τακτικής μισθοδοσίας (τελευταίο κλεισμένο οικονομικά έτος ) συμπεριλαμβανομένων εργοδοτικών εισφορών / Σύνολο πραγματικών παραγωγικών ωρών ( ότι έχει καταγραφεί στα φύλλα χρονοχρέωσης)
Στην περίπτωση αυτή ο ανθρωπομήνας ορίζεται με βάση πραγματικά δεδομένα και όχι ως μέση τιμή.
Η συμμετοχή του ερευνητικού προσωπικού στα συγκεκριμένα προγράμματα γίνεται με προκαθορισμένο τρόπο από την αρχή του προγράμματος και δύναται να τροποποιηθεί μόνο ως προς το χρόνο συμμετοχής και όχι προς το ωριαίο κόστος κατά την διάρκεια ενός οικονομικού έτους.
Στην απόφαση έγκρισης του προγράμματος, όπου εγκρίνεται, η ομάδα έργου ορίζει συγκεκριμένα το ωριαίο κόστος με βάση το οποίο συμμετέχει το κάθε μέλος της ερευνητικής ομάδας στην διάρκεια του έτους (δύναται να μεταβάλλεται στην διάρκεια του προγράμματος, όχι όμως στην διάρκεια του έτους). Επίσης καθορίζεται συγκεκριμένα ο σκοπός συμμετοχής τους και η σύνδεση με παραδοτέα του έργου. Σε κάθε περίπτωση αυτός ο χρόνος απεικονίζεται και καταγράφεται στα συγκεντρωτικά φύλλα χρονοχρέωσης που τηρεί ο φορέας.
Στην περίπτωση όπου η ομάδα έργου συμμετέχει στα πλαίσια του έργου ως ιδία συμμετοχή, ο χρόνος αυτός καταγράφεται από τις συμβατικές ώρες απασχόλησης στο φορέα σε διακριτή γραμμή στο φύλλο χρονοχρέωσης.

Μηνιαία φύλλα χρονοχρέωσης
Υποβάλλονται για εκείνα τα προγράμματα στα οποία υπάρχει σχετική απαίτηση από τον φορέα χρηματοδότησης και αποτελούν το απαραίτητο συνοδευτικό πιστοποιητικό έγγραφο για την πληρωμή των αμοιβών.
Τα φύλλα χρονοχρέωσης συμπληρώνονται από κάθε φυσικό πρόσωπο που συμμετέχει σε πρόγραμμα, εγκρίνονται από τον ΕΥ του προγράμματος και υποβάλλονται στον ΕΛ.ΚΕ. μηνιαία. Στα φύλλα χρονοχρέωσης αναφέρονται ο συμβατικός, καθώς και ο πρόσθετος χρόνος απασχόλησης .

Διευκρινίσεις:
Ισχύει ο περιορισμός αναφορικά με το όριο αποδοχών του Γενικού Γραμματέα 4.631/ μήνα, αναφορικά με τα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Πιο αναλυτικά το σύνολο των μηνιαίων αποδοχών (τακτική μισθοδοσία+ πρόσθετη αμοιβή από συγχρηματοδοτούμενο έργο) δε μπορεί να ξεπερνά το ποσό 4.631€/μηνιαιως.
Η υπέρβαση του πλαφόν του Γενικού γραμματέα μπορεί να γίνει με αποδοχές από ΕΕ και ίδιους πόρους. Αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπερβούν οι αμοιβές το 100% της τακτικής μισθοδοσίας. Για το τον καθορισμό των τακτικών αποδοχών των ερευνητών πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η απόφαση του ΝΣΚ που έγινε αποδεκτή από τον υπουργό.

Γ) ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΓΩΝ ΜΕ ΧΡΕΩΣΗ ΣΤΟΝ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ ΩΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΑΚΩΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ.

Σύμφωνα με τον καθορισμό του ωριαίου κόστος θα διαχωρίσουμε τα προγράμματα σε δυο κατηγορίες ανάλογα με την χρηματοδότηση τους και την απαίτηση από τον οδηγό διαχείρισής τους για την υποχρέωση συμπλήρωσης φύλλων χρονοχρέωσης. Τα ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά με χρηματοδότηση 100% από την ΕΕ και τα υπόλοιπα διαρθρωτικά ( ΕΣΠΑ, Interreg, Med) όπου υπάρχει διακριτό κομμάτι εγγραφής χρηματοδότησης στο ΠΔΕ με την έννοια της κρατικής συμμετοχής.
Στην πρώτη περίπτωση εξετάζεται το ενδεχόμενο κατά πόσο η αποδεδειγμένη (φύλλα χρονοχρέωσης) απασχόληση μπορεί να δοθεί ως αποζημίωση στο Κέντρο για την συμμετοχή του ερευνητικού του προσωπικού χωρίς να είναι απαραίτητο τα χρήματα αυτά να αντιστοιχούν σε πρόσθετη αμοιβή αλλά ως ένα επιστρεπτέο ποσό για τον φορέα. Αυτό το ποσό μένει ως υπόλοιπο θετικό και μεταφέρεται σε εσωτερικά προγράμματα του ΕΛ.ΚΕ. ως περιουσιακό διαθέσιμο του σύμφωνα με τον Ν 4485/2017. Στην συνέχεια το ποσό αυτό θα μπορεί να είναι διαχειρίσιμο σύμφωνα με τους εσωτερικούς κανόνες του φορέα και όχι του οδηγού χρηματοδότησης των προγραμμάτων που μπορεί να προέρχονται. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. είναι ενιαίος φορέας, ο ΕΛ.ΚΕ αποτελεί τμήμα του, δεν υπάρχουν συμβάσεις, μεταξύ ΕΛΚΕ και ΕΛΚΕΘΕ και ελέγχεται ενιαία. Από τον οδηγό διαχείρισης του Horizon 2020 γίνεται σαφές ότι απαγορεύεται η διπλή χρηματοδότηση για ίδιες δραστηριότητες από κοινά ταμεία χρηματοδότησης. Για παράδειγμα δεν είναι δυνατόν να χρεώνονται ώρες συμβάσεων προσωπικού που χρηματοδοτούνται από ταμεία της ΕΕ σε δυο ή περισσότερα διαφορετικά ευρωπαϊκά προγράμματα.
Με τον συγκεκριμένο τρόπο αντιμετώπισης υπάρχει η δυνατότητα δήλωσης και εκμετάλλευσης ωρών απασχόλησης ανθρώπων που είναι επιστήμονες και αποτελούν τεχνικό προσωπικό χωρίς να είναι ερευνητές ή ΕΛΕ (περίπτωση ΙΔΑΧ πλην διοικητικού οικονομικού προσωπικού) καθώς και η κάλυψη «τυχόν μη επιλέξιμων δαπανών» από το ποσό που προκύπτει από την διαφορά κάλυψης ποσού των πρόσθετων αμοιβών από το αντίστοιχο ποσό που δηλώνεται με αποτέλεσμα ένα θετικό «υπόλοιπο» για το πρόγραμμα, το οποίο θα μπορεί να "μεταφράζεται" ως περιουσιακό διαθέσιμο του ΕΛ.ΚΕ. σύμφωνα με τον Ν 4485/2017 και να μπορεί να είναι διαχειρίσιμο χωρίς περιορισμούς από τυχόν οδηγούς χρηματοδότησης.
Η αντιμετώπισης και των προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει από το ΠΔΕ με την ίδια πρακτική με τα ΕΕ. Θα εξετάζεται ανάλογα με την εξέλιξη του νομοθετικού πλαισίου. Μέχρι σήμερα η αντιμετώπιση που είχαμε είναι μόνο την αποδεδειγμένη (φύλλα συνολικής χρονοχρέωσης) απασχόλησης στο συγκεκριμένο πρόγραμμα και η καταβολή του στο πρόσωπο που απασχολήθηκε στο πρόγραμμα και σε καμία περίπτωση ως αποζημίωση στον φορέα.
Με βάση όλα τα προαναφερόμενα και με δεδομένο ότι για το ερευνητικό προσωπικό ο χρόνος απασχόλησής τους σε προγράμματα είναι διακριτός, έχουμε δυο διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης αν και με ενιαίο τρόπο υπολογισμού για το ωριαίο κόστος.
Στα μεν συγχρηματοδοτούμενα έργα, οι ώρες που δηλώνονται για το ερευνητικό προσωπικό αντιστοιχούν καθαρά ως πρόσθετο έργο που μεταφράζεται ως πρόσθετη αμοιβή.
Στα ευρωπαϊκά έργα ισχύσει το ισοδύναμο 0,5 σε α/μ και οι ώρες αντιστοιχούν σε εκείνο το κομμάτι του χρόνου που το ερευνητικό προσωπικό θα παρέχει τις επιστημονικές του υπηρεσίες στον φορέα.
Το ΔΣ με την απόφαση του καθόρισε, ότι η συμμετοχή του ερευνητικού προσωπικού σε ευρωπαϊκά προγράμματα (χρηματοδοτούμενα 100% από ΕΕ) αποτελεί μέρος των επιστημονικών υπηρεσιών που παρέχει κατά την παρουσία του στο κέντρο. Ο χρόνος αυτός είναι εκείνος που αποτυπώνεται στα φύλλα χρονοχρέωσης και λειτουργεί είτε ως αποζημίωση στον φορέα. Επίσης αποτελεί ιδία συμμετοχή, όπου αυτό απαιτείται. Κατ’ αυτό τον τρόπο δύναται να μεταφέρεται όλο το ποσό που θα δηλώνεται ως απασχόληση, σε ένα εσωτερικό πρόγραμμα με την διαδικασία που έχει προαναφερθεί.

Τα εσωτερικά αυτά προγράμματα θα αποτελούν ουσιαστικά την αυτοχρηματοδότηση των προγραμμάτων δεσμεύοντας το ποσό που θα χρειαστούν ως ταμειακή διευκόλυνση κατά την διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος όσο κυρίως στην λήξη και μέχρι την αποπληρωμή. Επίσης θα μπορούν να καλύψουν τυχόν απορριπτέες δαπάνες του προγράμματος χρηματοδότη. Επίσης μέρος από αυτά θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάλυψη τυχόν αρνητικών υπολοίπων άλλων προγραμμάτων του ιδίου επιστημονικού υπεύθυνου ή του κέντρου γενικότερα με την σύμφωνη γνώμη του ΕΥ.

Άρθρο 65
Μετακινήσεις προσωπικού στο εσωτερικό και εξωτερικό
1. Οι μετακινήσεις των μελών της ομάδας εκτέλεσης του έργου στο εσωτερικό και το εξωτερικό, ανεξάρτητα από τη συμβατική σχέση απασχόλησης, που είναι απαραίτητες για την εκτέλεση κάθε έργου, πραγματοποιούνται μέσα στα όρια του προϋπολογισμού που έχει εγκρίνει ο Ε.Λ.Κ.Ε., κατόπιν άδειας του αρμόδιου οργάνου ή προϊσταμένου, στην περίπτωση που δεν είναι ο ίδιος και επιστημονικός υπεύθυνος του συγκεκριμένου έργου. Στους μετακινούμενους καταβάλλονται σε βάρος του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του έργου οι δαπάνες μετακίνησης, σύμφωνα με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Δ9 της παρ. Δ΄ της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 (Α΄ 94).
2. Οι μετακινήσεις εκτός έδρας του πάσης φύσεως προσωπικού που απασχολείται για τις ανάγκες προγραμμάτων ή έργων που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από την Ε.Ε. ή από διεθνείς οργανισμούς ή ιδιωτικά κονδύλια ή ίδιους πόρους δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4336/2015. Οι εν λόγω μετακινήσεις (δαπάνες ταξιδιού, δαπάνες διαμονής, ημερήσια εκτός έδρας αποζημίωση και χιλιομετρική αποζημίωση) καθορίζονται στον Οδηγό Διαχείρισης και Χρηματοδότησης του Ε.Λ.Κ.Ε.. Οι ημέρες εκτός έδρας των μετακινουμένων για τις ανάγκες εγκεκριμένου έργου δεν υπολογίζονται για τη συμπλήρωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ημερών μετακίνησης εκτός έδρας που τυχόν ισχύει για το λοιπό προσωπικό του ΕΛΚΕΘΕ.
Σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους έχει συνταθεί κανονισμός μετακινήσεων που περιλαμβάνεται στο εσωτερικό κανονισμό Αρθ….. και εφαρμόζεται για τις ανάγκες μετακίνησης των έργων του ΕΛΚΕ.
Άρθρο 66
Προμήθειες, υπηρεσίες, μισθώσεις
1. Η σύναψη δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4412/2016, αυτοτελώς ανά έργο και ανά κατηγορία δαπάνης του εγκεκριμένου προϋπολογισμού τηρουμένων των διατάξεων του άρθρου 6 του ν. 4412/2016 ως προς τη μέθοδο υπολογισμού της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης.
2. Οι απαιτούμενες πράξεις αναρτώνται στο δικτυακό τόπο του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 4412/2016. Συγκεκριμένα:
α. Πρωτογενές αίτημα συνιστά το αίτημα αποδοχής διαχείρισης προγράμματος/έργου δαπάνης προϋπολογισμού.
β. Τα εγκεκριμένα αιτήματα εκτέλεσης δαπανών καταχωρούνται αμέσως μετά την έγκριση αποδοχή διαχείρισης από την Επιτροπή Ερευνών και τη σχετική ανάληψη (ανά κατηγορία) των δαπανών του προϋπολογισμού.
γ. Για δαπάνη που αφορά προμήθεια αγαθών ή παροχή υπηρεσιών που εκτελείται με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, το τεκμηριωμένο αίτημα του επιστημονικού υπευθύνου συνοδεύεται από απόδειξη έρευνας αγοράς και η απόφαση απευθείας ανάθεσης έπεται της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης.
Για δαπάνη ίση ή κατώτερη του ποσού των δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500) ευρώ δεν απαιτείται απόδειξη έρευνας αγοράς και η απόφαση ανάληψης υποχρέωσης που αυτός εκδίδει επέχει θέση απόφασης απευθείας ανάθεσης.
Οι αποφάσεις απευθείας ανάθεσης και τα τεκμηριωμένα αιτήματα καταχωρούνται στο ΚΗΜΔΗΣ για αξία μεγαλύτερη ή ίση του ποσού των χιλίων (1.000) ευρώ μη συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α..
Όπως τροποποιήθηκε με την Παρ.5 Άρθρο 11 ΝΟΜΟΣ 4521/2018 και ισχύει από 2/3/2018
3. Οι μισθώσεις ακινήτων, μεταφορικών μέσων και εργαστηριακού ή συμβατικού εξοπλισμού που είναι αναγκαίες για την εκτέλεση των χρηματοδοτούμενων έργων, πραγματοποιούνται με τον ακόλουθο τρόπο:
α. Μισθώσεις που για καθεμία το συνολικό ετήσιο μίσθωμα δεν υπερβαίνει τα είκοσι χιλιάδες (20.000,00) ευρώ γίνονται απευθείας χωρίς διαγωνισμό ή λήψη προσφορών, ύστερα από εκτίμηση των τιμών που προσφέρει η αγορά.
β. Μισθώσεις που για καθεμία το συνολικό ετήσιο μίσθωμα υπερβαίνει τα είκοσι χιλιάδες (20.000,00) ευρώ γίνονται με μειοδοτικό διαγωνισμό, σύμφωνα με το π.δ. 715/1979.
Σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους έχει συνταθεί κανονισμός Προμηθειών που περιλαμβάνεται στο εσωτερικό κανονισμό Αρθ….. και εφαρμόζεται για τις ανάγκες προμήθειες της υπηρεσίες και τις μισθώσεις των έργων του ΕΛΚΕ.

ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ ΔΑΠΑΝΩΝ
Για να είναι επιλέξιμη μια δαπάνη θα πρέπει να :
 Να πραγματοποιείται εντός της συμβατικής διάρκειας του έργου (ημερομηνία έναρξης-λήξης).
 Να περιλαμβάνεται στις κατηγορίες δαπανών του προϋπολογισμού του έργου.
 Να έχει απόλυτη συνάφεια με το έργο.
 Να είναι λογική, δηλαδή να τηρούνται οι αρχές της χρηστής διαχείρισης και της οικονομίας.
 Να καλύπτεται από τα νόμιμα παραστατικά δαπανών.
 Να έχουν ακολουθηθεί οι διαδικασίες που προβλέπονται από θεσμικό πλαίσιο διαχείρισης του έργου. (Εθνική νομοθεσία και νομικό πλαίσιο της σύμβασης χρηματοδότησης)
Ως μη επιλέξιμες δαπάνες, σε κάθε περίπτωση αναφέρονται ενδεικτικά οι παρακάτω:
 Δαπάνες για κέρδη ή κάλυψη ζημιών
 Δαπάνες για κάλυψη προσωπικών και οικογενειακών αναγκών
 Δαπάνες ψυχαγωγίας και διαφήμισης
Σε περίπτωση που οι επιλέξιμες δαπάνες ενός προγράμματος δεν ικανοποιούν τις παραπάνω προϋποθέσεις, ακολουθούνται οι κανόνες δαπανών που προβλέπονται από το εκάστοτε πρόγραμμα.
Γενικότερα να ακολουθούνται οι κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών κάθε προγράμματος.
ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΣ
Για άμεσες ανάγκες υλοποίησης του προγράμματος είναι δυνατό να εκδίδονται εντάλματα προπληρωμής στο όνομα του Ε.Υ. ή άλλου μέλους της ερευνητικής ομάδας, το οποίο όμως θα πρέπει να έχει μόνιμη εργασιακή σχέση με το Ίδρυμα. Το ποσό αυτό σε 1.000,00 ευρώ.
Για τις δαπάνες μετακίνησης των μελών ενός ερευνητικού έργου δύναται να εκδίδονται επίσης χρηματικά εντάλματα προπληρωμής, σύμφωνα με τους κανόνες που ισχύουν σχετικά με τις δαπάνες μετακινήσεων, διαμονής και ημερήσιας αποζημίωσης καθώς και κατόπιν αποφάσεων του ΔΣ για το ύψος της ημερήσιας αποζημίωσης και της ανά χιλιομετρική απόσταση αποζημίωσης.
Οι προθεσμίες για την απόδοση των ενταλμάτων προπληρωμής που εκδίδονται σε βάρος των πόρων του ΕΛΚΕ θα πρέπει να αποδίδονται εντός μηνός από την ημερομηνία έκδοσης τους.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ
Μετά από αιτιολογημένο αίτημα του Επ/Υπ προς το ΔΣ από το οποίο να προκύπτει τόσο ο φορέας υλοποίησης του έργου όσο και τα υφιστάμενα οικονομικά δεδομένα, είναι δυνατό το ΔΣ η εξουσιοδοτημένο μέλος του η ο ΠΟΥ του ΕΛΚΕ εφόσον έχει εξουσιοδοτηθεί και έως το ποσό που του έχει ορίσει το ΔΣ να διευκολύνει χρηματικά κάποιο πρόγραμμα μέχρι την καταβολή του κονδυλίου από τον Φορέα υλοποίησης ή την διαχειριστική αρχή.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΡΓΟΥ


Η επιστημονική ολοκλήρωση του έργου συντελείται με την υποβολή στη ΜΟΔΥ αντίγραφου της τελικής έκθεσης που συντάσσεται από τον Ε.Υ. για τον Φορέα Χρηματοδότησης.
Η τελική έκθεση θα συνοδεύεται από έντυπο «Επιστημονικός Απολογισμός Έργου» στο οποίο συμπληρώνονται στοιχεία για τα επιστημονικά αποτελέσματα της έρευνας καθώς και σχετικές με το έργο δημοσιεύσεις ή ανακοινώσεις σε συνέδρια. Τα στοιχεία αυτά θα περιλαμβάνονται σε περιοδικές εκδόσεις ενημερωτικού χαρακτήρα του ΕΛΚΕΘΕ.
Το οικονομικό αντικείμενο του έργου ολοκληρώνεται με την απορρόφηση του συνόλου της καταβληθείσας χρηματοδότησης, η οποία είναι ισόποση με τον συγκεκριμένο προϋπολογισμό δαπανών. Ανάλογα με τις συμβατικές υποχρεώσεις είναι δυνατόν να υποβάλλονται στον φορέα χρηματοδότησης περιοδικοί ή τελικοί οικονομικοί υπολογισμοί με αναλυτική ή συγκεντρωτική αναφορά δαπανών κατά κατηγορία.
Παράταση του φυσικού αντικειμένου γίνεται μετά από απόφαση του Φορέα Χρηματοδότησης και έγκριση του ΔΣ του ΕΛΚΕΘΕ.
Παράταση του οικονομικού αντικειμένου γίνεται μετά από αίτηση του Ε.Υ. και έγκριση του ΔΣ του ΕΛΚΕΘΕ.
Δεν γίνονται δεκτά αιτήματα παράτασης του οικονομικού αντικειμένου χωρίς να έχει κατατεθεί ο επιστημονικός απολογισμός του έργου και η τελική έκθεση.
Μετά την παρέλευση …………. από την κατάθεση στον ΕΛΚΕ του ποσού της αποπληρωμής ενός έργου, και εφόσον υπάρχει ακόμα ταμειακό υπόλοιπο στο έργο, αυτό περιέχεται αυτοδίκαια στα διαθέσιμα του ΕΛΚΕ, μετά την παρέλευση τριών μηνών από σχετική εγγραφή ειδοποίηση του Επιστημονικά Υπεύθυνου του έργου.

Σημειώσεις:

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την ημέρα έγκρισής του εσωτερικού κανονισμού του ΕΛΚΕΘΕ.







Re: ΟΔΗΓΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΡΟΣ 3

Δημοσιεύτηκε: Δευ Μαρ 18, 2019 6:14 pm
από sissy
Σχετικά με την καταβολή πρόσθετων αμοιβών στο μη ερευνητικό προσωπικό με βάση τα φύλλα χρονοχρέωσης, και δεδομένου ότι:
(1) υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο (Άρθρο 24 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΝΟΜΟΣ 4386/2016) για αμοιβή πρόσθετης απασχόλησης στο μη ερευνητικό προσωπικό του ΕΛΚΕΘΕ,
(2) αποτυπώνονται προτάσεις στην παράγραφο (Β) για το πώς μπορεί η πρόσθετη αμοιβή του μη ερευνητικού προσωπικού να θεωρηθεί επιλέξιμα άμεση δαπάνη,
η εναρμόνιση του συμβατικού ωραρίου του επιστημονικού προσωπικού του ΕΛΚΕΘΕ με αυτό αντίστοιχων κατηγοριών των Πανεπιστημίων(, ΝΟΜΟΣ 4386/2016, ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄, Άρθρο 27, παράγραφος 11α-β), θα βοηθούσε στον υπολογισμό του παραγωγικού χρόνου και τον προσδιορισμό του Ισοδύναμου Πλήρους Απασχόλησης ( ΙΠΑ) με βάση τα ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Επίσης η παράγραφος “Ειδικά στην περίπτωση όπου μέλος του επιστημονικού προσωπικού είναι ΕΥ σε ένα έργο και έχει συμμετοχή σε τουλάχιστον 3 διαφορετικά προγράμματα που απαιτούν παρακολούθηση με φύλλα χρονοχρέωσης το ισοδύναμο σε α/μ προτείνεται να εξισωθεί με το αντίστοιχο του ερευνητικού προσωπικού. (0,5)” είναι αρκετά εξειδικευμένη και προτείνω να τροποποιηθεί ως εξής: “Στις περιπτώσεις όπου μέλη επιστημονικού προσωπικού είναι επιστημονικοί υπεύθυνοι (ΕΥ) έργων και παρέχουν εξιδεικευμένο επιστημονικό και ερευνητικό έργο, προτείνεται να εξισωθεί το ισοδύναμο σε α/μ με το αντίστοιχο του ερευνητικού προσωπικού (0,5)”
Σίσσυ Ιωνά